Dünyadaki Önemli Enerji İletim Hattı Atlamaları




İçindekiler

·         Dünyadaki Önemli Enerji İletim Hattı Atlamaları                                                                                          3-24
·         Önemli Fiyort  Atlamaları                                                                                                                                    24-25
·         Önemli Bir Göl Geçişi                                                                                                                                             25-27
·         Diğer Pojeler                                                                                                                                                            27-28
·         Dünyadaki Diğer İletim Hattı Atlamaları                                                                                                        28-30
·         Sonsöz                                                                                                                                                                              30
·         Kaynakça                                                                                                                                                                         31


DÜNYADAKİ ÖNEMLİ ENERJİ İLETİM HATTI ATLAMALARI

                    Enerjini sürekliliği hayatımızın her anında büyük öneme sahiptir.Elektrik enerjisinde bu sürekliliği sağlamak coğrafi
          koşullar karşısında bazen güç olabilir.TEİAŞ’ın bu konuda 2010 yılında yayınladığı “Önemli İletim Hattı Atlamaları” adlı
          makaleyi rehber edinerek bunları inceleyelim.Bu yazıda önemli atlamaları anlatan bilgiler verilmektedir.İlk olarak coğrafi
          olarak bilgi verilmiş sonra teknik boyutlarda bilgiler verilmiştir.Sınırlarımız içerisinde yer alan üç adet atlama hattı
          mevcuttur.Bunlar İstanbul Boğazında yer almaktadır.Bunlar küçükten büyüğe sırasıyla:
1.       154 kV Vaniköy-Etiler
2.       380 kV Anadolu Kavağı-Rumeli Kavağı
3.       420 kV Anadolu Kavağı-Rumeli Kavağı’dır.
Dünyadaki önemli atlamaları incelerken bunlarada yer vereceğiz. 
    1)500 kV PEARL NEHRİ ATLAMASI (Çin):
                   Coğrafi olarak:
                      
                     Hong Kong ile Macau arasında Güney Çin Denizi’ne dökülen Pearl (inci) Nehri uzunluğu 2.200 km’dir.Uzunluğu 
         ile Yangtze Nehri ve Yellow Nehrinden sonra Çin’in en uzun üçüncü, hacme vurulduğunda Yangtze’den sonra
         ikinci  büyük nehridir. Nehrin ismi nehrin ortasında bulunan, deniz incisi denilen kumlu-taşlı bir adadan gelmektedir.
         En kirli su yollarından biridir.
               Teknik olarak:        

        
                   500 kV DC, çift devre Pearl Nehri Atlaması Guangdong General Power Company (Çin) için Güney Çin’de

         Guangdong’da Jiangmen ve Sha Jiao arasında, ağız kısmında nehri atlamak üzere, 1986-1988 yıllarında SAE Firmasınca tesis

         edilmiştir. 100 km’lik iletim hattının bir parçasıdır. Her devresinin iletim kapasitesi 1.600 MW’dır.
 
         Üç adet taşıyıcı direkle atlama yapılmıştır.Direkler 240 m, 253 m ve 80 m yüksekliktedir. 253 m’lik direk nehir

         içindeki yapay bir ada üzerinde ve derin beton dubalar çakılarak inşa edilmiştir.Zamanının en yüksek iletim hattı direğidir.

    2)500 kV YANGTZE NEHRİ ATLAMASI (Çin):

              Coğrafi olarak:

              


             Yangtze Nehri (Uzun Nehir) Asya ve Çin’in en uzun, dünyanın ise üçüncü uzun nehridir. Nehir 63 bin km uzunluğunda
olup,  Qinghai eyaletindeki kaynağından doğuya, Doğu Çin Denizi’ne doğru akar. Nehrin modern Çince adı Chang Jiang olup,
 tam anlamıyla uzun nehir anlamına gelmektedir. Yangtze bazen halk arasında Altın Su Yolu olarak anılır.
Nehir üzerindeki Three Gorges (üç boğaz) Barajı dünyanın en büyük hidroelektrik santralıdır.
        Teknik olarak:   

            SAE (İtalya) Firması tarafından anahtar teslimi proje olarak East China Electric Power Administration (Çin) için 87-88
yıllarında tesis edilen 500 kV çift devre bu atlama hattı Yangtze Nehri Atlamalarından biri olup, her devresinin iletim kapasitesi
 2.250 MW’dır. 180 m atlama direği yüksekliği, 1.820 m atlama açıklığı, 540 ton direk başına ağırlık, nehir üzerindeki, düşey
klerans 48m’dir. Jiangsu Eyaletinde Nanjing’de 1992 yılında inşa edilen 500 kV çift devre bir başka Yangtze Nehri Atlaması’nda
güçlendirilmiş betondan inşa edilmiş iki adet 257 m yüksekliğinde direk kullanılmıştır. Bu klasmanda dünyadaki en yüksek
direklerdir. 2.053 m atlama açıklığına sahiptir.Bu açıklık için kullanılan toprak teli 418,2 kN (42 ton) mukavemetinde OPGW ACS
325 iletkendir.Ayrıca Anhui eyaletinde Wuhu yakınında Yangtze Nehri’ni atlayan, 229 m yüksekliğinde çelik tüp direkleri olan, her
 bir direği iki iletken taşıyan HVDC (yüksek gerilim doğru akım) iletim hattı bulunmaktadır. Hat 2003 yılında inşa edilmiştir.
1.910 m atlama açıklığına sahiptir.Bu direkler HVDC sınfıında en yüksek direktir.
Klerans: Açıklık.
3)500 kV YANGTZE NEHRİ ATLAMASI (ÇİN):

              Coğrafi olarak:

             500 kV çift devre Yangtze Nehri Atlaması Çin’in Jiangsu Eyaletinde Jiangyin’dedir.


         Teknik olarak:
  
       Atlama hattı Yan Chen santralinden Dou Shan TM’ye giden hattın bir parçasıdır. Direkler Cleveland Bridge & Balfour Beatty
Power Networks Ortak Girişimi tarafından inşa edilmiştir. Hattın doğum yılı 2002-2004 yılları arasıdır. 346,5 m
yüksekliğindeki taşıyıcı direkler 13 Nisan 2004 tarihinden itibaren dünyadaki en yüksek iletim hattı direkleridir. Atlama açıklığı
 2303 m, her bir çelik kafes direğin ağırlığı 4192 ton, direğin zemindeki genişliği 68 m x 68 m’dir. Nehir üzerindeki düşey klerans
56 m’dir. Direklerin içinde özel bir asansör sistemi bulunmaktadır. Her iki yakadaki taşıyıcı direklerin arkasında 55 m
yüksekliğinde ve 110 ton ağırlığında durdurucu direkler yer almaktadır.   

4)500 kV SUEZ (SÜVEYŞ) KANALI ATLAMASI (MISIR):

              Coğrafi olarak:

        

          Mısır topraklarında bulunan Süveyş Kanalı Akdeniz ile Kızıldeniz'i birbirine bağlayan yapay bir suyoludur, ilk defa 1869'da
açılmıştır.Coğrafi olarak Sina Yarımadası'nın batısındadır. Afrika çevresinde dolaşmadan Asya ile Avrupa arası
deniz  taşımacılığı yapılmasını sağlar. Kanal, uzunluk olarak 161 km, derinlik olarak 11-12  ve genişlik olarak 70-125 m arasında
 değişmektedir.       
         Teknik olarak:   
           Mısır’ın en önemli enerji iletim hatlarından biri olan Suez Kanalı Atlaması, STFA Enerkom A.Ş.- Siemens Konsorsiyumu
tarafından  1998 yılında, Suez Şehrinde inşa edilmiştir. 500 kV çift devre iletim hattıdır. 600 m’lik küçük atlama menziline rağmen
 yoğun deniz trafiği ticareti nedeniyle kanal üzerinde gerekli olan 152 m kleransın sağlanması için her iki taraftaki direk 221 m
yüksekliktedir. Direkler dört konsolludur.Üç konsol iletkenlerin tespiti, en alt konsol ise izolatör zinciri arızasında iletkeni tutmak
için kullanılır. STFA Enerkom’un mühendis ve ekiplerince inşa edilen direkler:
 
5)400 kV ARANİTA ADASI ATLAMASI (MEKSİKA):

             Coğrafi olarak:

              Teknik olarak:  

          Commission Federal de Electricidad (CFE) için SAE Firmasınca 2002-2004 yılları arasında Meksika’nın Chiapas Bölgesinde
        tesis edilen 400 kV çift devre, 120 km’lik iletim hattının bir parçası olan Aranita Adası Atlaması toplam 4500 m’yi dört açıklıkta
        atlamaktadır (ada atlama açıklıkları 1631 m ve 1408 m’dir).
6)380 kV THAMES NEHRİ ATLAMASI (İNGİLTERE):

         Coğrafi olarak:

 

          Güney İngiltere'deki Thames Nehri Londra'nın içinden geçerek Manş Denizi'ne dökülür. İsmi Keltçe Tamesa (karanlık olan)
kelimesinden gelmektedir. Thames Nehri İngiltere'de çok önemli bir nehirdir, çoğu zaman halk arasında "Nehir" olarak anılır.
Uzunluğu 338 km, yüzölçümü 13.000 km², ortalama debisi 65,8 m³/s’dir.

          

              Teknik olarak:  


          Güney İngiltere ve Thames Nehri 1965 yılında inşa edilen 380 kV çift devre Thames Nehri Atlaması Swanscombe-Kent’te
Greenhithe bataklığındadır. Atlama direkleri İngiltere’deki en yüksek iletim hattı direkleridir. Thames’in her iki yakasındaki kafes
 direklerin yüksekliği 190 metre, atlama açıklığı 1372 metre, nehir üzerinde minimum düşey klerans 76 metredir. İletkeninin
alüminyum (aldrey) kesiti 1300 mm2 , çelik kesiti 680 mm2 , çapı 56,1 mm’dir.      
  

    7)380 kV ELBE NEHRİ ATLAMASI II (ALMANYA):

             Coğrafi olarak:

                                    
          İskandinav ülkeleri ile Elbe Nehrinin güneyindeki Avrupa ülkeleri arasında enterkonnekte sistemin oluşturulması için 1976-

1978 yıllarında tesis edilmiştir. Her bir devresi 3000 MVA taşıma kapasitesinde 4 devreli, yaklaşık 3 km’lik 4 direkten oluşan bir

 atlama hattıdır. Atlama açıklığı 1200 m’dir. 76 m yüksekliğindeki durdurucu direk Aşağı Saksonya’da Elbe’nin güney bölgesinde,

62 m yüksekliğindeki durdurucu direk de Schleswig-Holstein muhitindedir.


             Teknik olarak:

 


    
          İki taşıyıcı direk 227 m yüksekliğindedir, biri Lühesand Adasında, diğeri Hetlingen yakınında Schleswig-Holstein içinde, kuzey

kıyısındadır. Temel genişliği 45’e 45 m’dir. Bu direkler Avrupa’nın en uzun, dünyanın 6. uzun direkleridir. Taşıyıcı direklerin

ağırlığı 980 ton, durdurucu direklerin ağırlığı 264 ton ve 196 ton’dur. Nehir üzerinde düşey klerans 80 m’dir.

Atlamada Finch (aldrey/çelik) iletken kullanılmıştır. Bu iletkenin aldrey (alüminyum alaşımı) kesiti 564 mm2, çelik kesiti 71,5

mm2, toplam kesiti 635,5 mm2, çapı 32,85 mm, alüminyum tel adedi 54, çelik tel adedi 19, kopma mukavemeti 26 ton’dur.

 

                       

     8)380 kV BOĞAZ ATLAMA II (TÜRKİYE):

             Coğrafi olarak:

 

             Teknik olarak:

   

          İstanbul Boğazı üzerindeki ikinci atlama hattıdır. Toplam taşıma kapasitesi 2800 MVA olup, Siemens AG – MİTAŞ

 Konsorsiyumu tarafından tesis edilmiş, 1983 yılında işe başlamıştır. 380 kV çift devre, atlama direkleri arası 1801,1 mm2

 AACSR (aldrey)/226,2 mm2 AW (alumoweld), toplam kesiti 2027,30 mm2, çapı 58,63 mm özel iletkenli olan Boğaz Atlama

 II projesinde Anadolu Kavağı ve Rumeli Kavağı’na yerleştirilen taşıyıcı direklerle 1757 m’lik açıklık atlanmıştır. Atlama

 direklerinin yüksekliği 124 m, ağırlığı 230 ton’dur. Atlama direklerinin arkasındaki durdurucu direklerden Avrupa

yakasındaki 28 m, Anadolu yakasındaki 38 m yüksekliğindedir. Boğaz üzerinde klerans 70 m’dir.
  
         

  9)380 kV BOĞAZ ATLAMA III (TÜRKİYE):

               Teknik olarak:

                               

                       


        İstanbul Boğazını atlayan, dört devreli üçüncü hattır. İkinci atlama hattının paralelinde ve kuzeyindedir. 380 kV Boğaz
Atlama III ve İrtibat hatlarının komple tesisi H.140 referanslı Teklif İsteme Şartnamesiyle TEAŞ İletim Şebekeleri Proje ve Tesis
Dairesi Başkanlığınca ihaleye çıkarılarak 10.09.1996 tarihinde teklifler alınmıştır. Bu büyük çaptaki ihale boğaz atlamada
kullanılacak taşıyıcı BS ve durdurucu BT direkleriyle birlikte irtibat hatlarında kullanılacak taşıyıcı DS1, DS2 ve durdurucu DT1, DT2
 direklerinin proje, test ve tesis işlerini kapsamıştır.
 
         İhaleye; Statnet International-Mitaş, Cegelec-Galkon-Electomontaj, ABB SAE Sadelmi - Usluel, Siemens - STFA Enerkom ve
Romelectro - Hayrettin Özdil Konsorsiyumları ile SAG Firması olmak üzere Türkiye, Norveç, Fransa, Romanya, İtalya, Almanya’dan
 firmalar katılmış, yapılan değerlendirmelerden sonra Siemens - STFA Enerkom Konsorsiyumu ile 18.12.1997 tarihinde
sözleşme imzalanmıştır.
          Atlama direklerinin arası AACSR 1801,1 mm2 (aldrey)/AW 226,2 mm2 (alumoweld), toplam kesiti 2027,30 mm2, çapı 58,63

 mm özel iletkenli olan hattın koruma teli olarak 2 adet 350,50 mm2 20 fiberli OPGW iletken kullanılmıştır. Direkler 420 kV dört

devre için dizayn edilmiş olup, modifikasyonla 800 kV için de kullanılabilecektir. 2000 yılında tamamlanan atlama hattının bu

tarihten itibaren iki devresi kullanılmaktadır.

Taşıyıcı atlama direklerinin yüksekliği 160 m, ağırlığı 460 ton’dur. Bu direklerin arkasındaki durdurucu direkler 65 m yüksekliğinde
 olup, her birinin ağırlığı 170 ton’dur. Atlama açıklığı 1882 m, boğaz üzerinde düşey klerans 73 m’dir. Atlama direklerinin dikme
ve çaprazlarında tek eleman yerine, dört ana köşebentin örülmesinden oluşan kafes sistemi kullanılmıştır.
    10)380 kV EMS NEHRİ ATLAMASI (ALMANYA)

             Coğrafi olarak:

     Kuzeybatı Almanya ve kuzeydoğu Hollanda’da bulunan Ems Nehri Kuzey Ren-Westphalia ve Aşağı Saksonya eyaletlerinden
geçer Kuzey Denizi’ne dağılır. Uzunluğu 371 km olup, havzası 17,934 km2’dir.

             Teknik olarak:

       Almanya Güney Weener’deki Ems Nehri’ni atlayan hat 380 kV çift devredir. Her iki taraftaki direkler 84 m boyunda ve iki
 konsollu olup, atlama menzili 405 m’dir.
   11)330 kV NİGER NEHRİ ATLAMASI (NİJERYA):

             Coğrafi olarak:

       
          Uzunluğu 4.184 km, havza alanı 2.261.763 km2 olan Niger (Nijer) Nehri Batı Afrika'daki en büyük nehirdir. Gine, Mali, Nijer
 Ülkelerine uğrayarak Benin - Nijerya sınırının bir kısmını oluşturur ve Nijerya topraklarına sokularak bir delta yapar ve Atlas
Okyanusu'nun bir kolu olan Gine Körfezi'ne dökülür. Doğduğu kaynaktan döküldüğü yerin doğrultusu bir hilal silüetini andırır.

             Teknik olarak:

       Nijer Nehri Atlaması, Nigerian Agip Oil Company (NAOC) için SAE Firmasınca 2002-2005 yılları arasında Nijerya’da tesis edilen
330 kV çift devre, 56 km’lik iletim hattının bir parçasıdır.


   12)275 kV SEVERN NEHRİ ATLAMASI (İNGİLTERE):

             Coğrafi olarak:

 

       Orta Galler’de Cambrian Dağları’ndan çıkan, güneybatı İngiltere’de Bristol Kanalı’ndan Celtic Denizi’ne dökülen Severn Nehri İngiltere’nin en uzun ve debi itibariyle en büyük nehridir. Uzunluğu 354 km, debisi ortalama 107 m³/s, havzası 11,42 km2’dir.

             Teknik olarak:

      275 kV çift devre Aust Severn Atlaması 1618 m atlama açıklığıyla İngiltere’deki en uzun iletim hattı açıklığıdır. Severn Nehrini
atlayan hat Aust ile Beacley arasında olup, İngiltere sisteminin bir üyesidir. Hat Severn köprüsü’nün güneyinde olup, JL Eve&Co
 tarafından inşa edilmiştir. Atlama direkleri 148,75 m yüksekliğindedir. Nehir üzerindeki düşey klerans 40 m’dir. İletkeninin
alüminyum (aldrey) kesiti 515 mm2, çelik kesiti 601 mm2, çapı 43 mm’dir.

   13)230 kV GESHM BOĞAZI ATLAMASI (İRAN):

             Coğrafi olarak:

      İran’ın güneyindeki Geshm (Quesm-Keşm) Adası Basra Körfezinde Hürmüz Boğazındaki bir adadır. Aynı zamanda İran'ın en
büyük adasıdır. 5 adayla birlikte görülür. Yüzölçümü 1,491 km² , tek taraflı uzunluğu ise 135 km.'dir.

             Teknik olarak:


  

14)220 kV CHUSİ ATLAMASI (JAPONYA)

             Coğrafi olarak:

  

      Resmi adıyla Seto Inland Denizi Japonya’nın güneybatısında bir iç denizdir. Japonya’nın üç ana adası Honshū, Shikoku ve
 Kyūshū’yu ayıran, Japon Denizi ile Pasifik Okyanusunu birleştiren uluslararası bir suyoludur.

             Teknik olarak:


       1962 yılında inşa edilen Chusi Atlaması Inland Denizini geçen 220 kV çift devre iletim hattının bir parçasıdır. 226 metre
yüksekliğindeki iki atlama direğinden biri Honshu (Tadanoumi) kıyısında, diğeri Okino-shima adasındadır. Taşıyıcı direklerin
arkasındaki durdurucu direkler 142 m yüksekliğindedir. Taşıyıcı direkler Japonya’daki en yüksek iletim hattı direkleri olup 6
iletkeni 3 konsolla taşımaktadır. İki direk arasındaki atlama açıklığı 2357 metre, deniz üzerinde düşey klerans 42 metre, iletkenin
kesiti 170 mm2 *, çapı 35,2 mm (çapı TEİAŞ’ın Pheasant iletkenine yakın bir iletken), maks akım taşıma kapasitesi 645 Amper’dir.
15) 220 kV MESSİNA BOĞAZI ATLAMASI (İTALYA):

             Coğrafi olarak:

                 Messina Boğazı Sicilya adasını İtalya'nın güneyindeki Calabria bölgesinde ayıran boğazdır. En dar noktasında genişliği 3,3

         Km’dir.

             Teknik olarak:

         220 kV çift devre, 300 MW güç taşıma kapasitesindeki Messina Boğazı Atlaması, Sicilya adasını İtalya enterkonnekte

sisteminden beslemek için ana karada Calabria’daki Rizziconi TM ile Sicilya’daki Sorgente TM arasında, ENEL (İtalya Elektrik

 Şirketi) için SAE (İtalya) Firmasınca 1955 yılında tesis edilmiştir.

Atlama açıklığı 3653 m, taşıyıcı direklerin yüksekliği 225 m, direklerin her birinin ağırlığı 550 ton, deniz üzerinde düşey klerans 70

 m’dir. Buradaki direkler Elbe Atlaması I için model ve Elbe Atlaması II tamamlanıncaya kadar dünyanın en yüksek iletim hattı

direği olmuştur.

Atlamada Ercole alüminyum özlü çelik iletken kullanılmıştır. Bu iletkenin alüminyum kesiti 45 mm2, çelik kesiti 305 mm2, toplam
kesiti 350 mm2, çapı 26,8 mm, alüminyum tel adedi 19, çelik tel adedi 120, kopma mukavemeti 55 ton’dur.
   16) 220 kV ELBE NEHRİ ATLAMASI I (ALMANYA):
                   Coğrafi olarak:

         Orta Avrupa'nın en büyük nehirlerinden biri olan Elbe Nehri Çek Cumhuriyeti-Polonya sınırına yakın 1400 m yüksekliğindeki
Krkonoše (Giant) Dağı'ndan doğar, Almanya topraklarından geçtikten sonra Hamburg'u yüzlerce parçaya ayırarak Kuzey Denizi'ne
 dökülür.
             Teknik olarak:
       Elbe Atlaması I, 1959-1962 yılları arasında Hamburg yakınlarında 220 kV çift devre olarak tesis edilmiştir. Atlama açıklığı 1140
 m’dir. Dört direkten oluşmaktadır. Taşıyıcı atlama direklerinin her biri 189 m yükseklikte ve 330 ton ağırlığındadır. Direklerin biri
 Lühesand Adasında, diğeri Buhnenfeld içinde Schleswig-Holstein civarındadır. Atlama direklerinin arkasındaki durdurucu portal
direkler ise 50 m yükseklikte ve 33 ton ağırlığındadır. Elbe Nehri üzerinde düşey klerans 75 m’dir. Direkler bataklık arazi
nedeniyle kazık (fore) temel üzerine inşa edilmiştir. İletkeninin alüminyum (aldrey) kesiti 340 mm2, çelik kesiti 110 mm2, çapı
28,1 mm’dir.
17)220 kV ORİNOCO NEHRİ ATLAMASI(VENEZÜELLA):
                   Coğrafi olarak:
         Orinoco Nehri 2140 km uzunluğuyla Güney Amerika'nın en uzun nehirlerinden biri olup, nehir yatağının tümü Venezuela
topraklarındadır. Nehrin kaynağı Brezilya sınırı yakınlarında Parima civarında bulunur. Buradan başlayarak geniş ve batıya doğru
 oluşan bir kavisle kuzeye doğru Atlas Okyanusu'na akar. Deltası 41.000 km²’lik bataklık coğrafyası oluşturur.
             Teknik olarak:
       Orinoco Nehrini atlayan ikinci hat olan 220 kV çift devre atlama hattı Venezüella’da Bolivar eyaletinde Caroni’dedir. SAE

firmasınca 1992’de tamamlanmıştır. 3 adet atlama direği bulunmakta olup, bunların biri nehirdeki bir ada üzerindedir. Direklerin

 her biri 240 m yüksekliğinde ve üç konsolludur, V şeklindeki toprak kulesi iki toprak teli taşımaktadır. Bu direkler Güney

Amerika’nın en yüksek direkleridir. Üç direk arasındaki atlama açıklıkları 2537 m ve 2161 m’dir.

Orinoco Nehri üzerindeki 800 kV ilk atlama hattı 1981 yılında SAE tarafından yapılmış olup, atlama açıklığı 1200 m, atlama
direklerinin yüksekliği 110 m’dir.
18) 154 kV BOĞAZ ATLAMA I (TÜRKİYE):
                   Coğrafi olarak:
          İstanbul Boğazı Karadeniz ile Marmara Denizi'ni birbirine bağlayan, uluslararası deniz taşımacılığının yapılabildiği en dar
geçittir. Genel olarak kuzeydoğu-güneybatı doğrultusunda uzanır ve İstanbul şehrini Avrupa ve Anadolu yakası olmak üzere ikiye
böler. Kuzeyde Anadolu-Rumeli Fenerleri ile güneyde Sarayburnu-Kızkulesi arasında boğazın uzunluğu, boğazın tam ortasından
geçen bir çizgi boyunca 29,9 km’dir. Boğazın genişliği ise kuzeyde anılan fenerler arasında 3600 m, Yenimahalle-Sütlüce arasında
 1000 m’nin altında, orta kesimde Emirgan-Kanlıca arasında 790 m, en dar yeri olan Anadolu-Rumeli Hisarları arasında 698 m,
Kandilli Burnu-Bebek arasında 720 m’dir.
             Teknik olarak:
        
İstanbul Boğazı TEİAŞ’a ait olan 1 adet 154 kV, 2 adet 380 kV atlama hattıyla geçilmiştir.
         154 kV çift devre 360 MVA (termik) taşıma kapasitesinde Boğaz Atlama I Hattı Anadolu ve Trakya enterkonnekte
 sistemlerinin irtibatı için 1957-1959 yıllarında Etibank tarafından tesis edilen ülkemizin ilk boğaz atlama hattıdır. Avrupa
yakasında Bebek sırtlarına, Anadolu yakasında Kandilli tepesine dikilen durdurucu direklerle 1599 m’lik açıklık atlanmıştır. Her iki
 yakada atlama direği olarak SAE (Societa Anonima Elettrificazione S.p.A.)’nin 113 m yüksekliğinde, 180 ton ağırlığındaki
durdurucu direkleri ile bu direklerin arkalarında ankraj sistemleri kullanılmıştır. Bu sistemler klasik direk şeklinde olmayan
 durdurucu özel konstrüksiyondur.
      İletkeni çelik oranı yüksek özel 795 MCM iletkendir. Bu iletkenin alüminyum kesiti 402,83 mm2, çelik kesiti 140,65 mm2,
 toplam kesiti 543,48 mm2, çapı 33,53 mm, alüminyum tel adedi 54, çelik tel adedi 37, kopma mukavemeti 38,3 ton’dur. İstanbul
 Boğazı üzerindeki düşey klerans 69 m’dir.
         1964 yılında detaylı bir tadilat projesi hazırlanarak Anadolu atlama direğinin toprak kulesi ve konsolundaki hasarlı

elemanlar ile hasarlı bir iletkeni işletme ekiplerince değiştirilmiştir. Direğin gergi takımlarında kullanılan özel hırdavatlarda

arızalar çıkması nedeniyle, 2003 yılında da her iki atlama direğinin tüm gergi takımları ile ankraj direklerinin boğaza bakan

tarafındaki gergi takımları değiştirilmiş, 2 ankraj direğinde pasa karşı soğuk galvaniz kaplama yapılmıştır. Boğazatlama I büyük

 sorunlar olmadan sağlıklı şekilde 50 yıldır hizmet vermektedir.

19)132 kV CADİZ KÖRFEZİ ATLAMASI (İSPANYA):
                   Coğrafi olarak:
          İspanya’nın güneyinde, Atlantik Okyanusu kıyısında yer alır.


  
            Teknik olarak:
          İspanya’nın güneyinde, Atlantik Okyanusu kıyısında, Andalusia’da Kadiz Körfezini atlayan 132 kV çift devre hattın

 anakarada Puerta Real’deki direği Matagorda’da, Kadiz yarımadasındaki direği de Fort Puntales yakınındadır. Direkler 158 m

yüksekliğinde olup göbek adı Kadiz Kuleleri’dir. Direkler İtalyan mühendis Alberto Toscano tarafından dizayn edilmiş

 olup çelik kafes direk geleneklerine uymayan çok özel bir konstrüksiyondur. 1957-1960 yılları arasında inşa edilmiştir ve işe

 başlamıştır. Atlama açıklığı 1635 m’dir.


  



















DÜNYADAKİ ÖNEMLİ FİYORT ATLAMALARI
         Fiyort: Kutup bölgelerine komşu kıyılarda dördüncü çağ buzullarının oluşturdukları dik yamaçlı ve derin eski buzul koyaklarının alt kesimlerinin deniz altında kalmasıyla oluşmuş olan körfez.
20)132 kV AMERALİK FİYORDU ATLAMASI (DANİMARKA):
                   Coğrafi olarak:
              Grönland’ın güneybatısında Nuuk yakınındadır.
            Teknik olarak:
           Dünyanın en büyük açıklıklı iletim hattı atlamasıdır. Atlama açıklığı 5376 m’dir. Grönland’ın güneybatısında Nuuk yakınında
Ameralik fiyordunu atlamaktadır. Yukarıda anılan klasik atlama hatlarından farklı olan bu atlama hattı 1993 yılında Norveç
Elektrik Şirketi Statnet tarafından inşa edilmiştir. Bu şirket açılan ihalede Boğazlama III için teklif vermiş, ancak ihaleyi
kazanamamıştır. Hat 132 kV tek devre olup, Buksefjord Hidroelektrik Santralından Nuuk’a giden hattın bir koludur. Atlamada
40 mm çapında 4 adet çelik iletken kullanılmıştır. Bunlardan biri yedek iletkendir. Her iki yakadaki direkler birer iletkeni
taşımaktadır. Dağdaki direklerden kuzey yamacında 444 m yükseklikte (kotta), güney yamacında 1013 m yüksekliktedir.

21)SOGNE FİYORDU ATLAMASI (NORVEÇ):
                   Coğrafi olarak:
               Sogne Fiyordu (Sognefjorden) Grönland'daki Scoresby Sund'dan sonra dünyanın en büyük ikinci, Norveç'in ise en büyük
Fiyordu ünvanına sahiptir. Kuzey Norveç, Sogn og Fjordane'de bulunan Sogne Fiyordu’nun ağzı 72 km, genişliği ise 203 km’dir.
                 Teknik olarak: 
              Hermansverk yakınında Sogne Fiyordu’ndaki derin bir vadiyi atlayan hat dünyanın en büyük açıklıklı ikinci atlamasıdır.
Klasik atlamalardan farklı olan bu atlamada fiyordun sonundaki direk vadinin derinliği nedeniyle normal bir direkten daha uzun
 değildir. Her iletken ayrı bir direğe tespit edilmiştir. Atlama açıklığı 4850 m, direklerin yüksekliği 17 m, zemine olan düşey klerans
68 m’dir.
       Bu atlamanın yakınında Dünyadaki üçüncü en uzun atlama olan 4520 m açıklığında ikinci bir Sogne fiyordu atlaması ile
yine Sogne Fiyordunu atlayan 4500 m’lik üçüncü bir atlama hattı bulunmaktadır.

ÖNEMLİ BİR GÖL GEÇİŞİ
   22)MARACAİBO GÖLÜ GEÇİŞİ (VENEZÜELLA):
               Coğrafi olarak:
           Venezüella’nın kuzeybatısında, Karayip Denizi kıyısında, 13,210 km² yüzölçümüyle Güney Amerika’nın en büyük tabii
gölü ve dünyanın en yaşlı göllerinden biri olan Maracaibo Gölü 55 km’lik Tablazo Boğazı ile Venezüella Körfezine
bağlanmaktadır. Maracaibo ve Cabimas limanlarına ulaşan büyük bir seyrüseferdir.
Seyrüsefer:Rota,hareket menzili.
 
            Teknik olarak:
                Maracaibo Gölü birbirine paralel iki adet tek devre yüksek gerilim iletim hattıyla geçilmiştir Bu geçiş en büyüğü 1500 m

 olan  15 açıklık (menzil) ile sağlanmıştır. Toprak teli olarak 199 kN (20 ton) mukavemetinde OPGW ACS 204 ve 234 kN (23,8 ton)

mukavemetinde OPGW ACS 197 iletken kullanılmıştır.

Konsept olarak karadaki hatlara benzerlik göstermekle birlikte, göl yüzeyine olan düşey kleransların göldeki trafiğe göre

ayarlanması ile yukarıdaki iletim hattı atlamalarına da benzemektedir.

Direkteki çalışmalar için direğin çevresinde taban aynı boyda tesis edilen özel platform bu hattın özelliğidir. Platform ayakları
birbirine bağladığından aynı zamanda statik rijitlik sağlamaktadır.
Rijit : Sert.













DİĞER PROJELER

        Yukarıda karakteristiklerinden bahsedilen önemli atlamalar haricinde, aşağıdaki projeler gibi pek çok iletim hattı atlaması

 mevcuttur. Konuyla ilgili sınırlı kaynaklarda bunlarla ilgili detaylı bilgi ve görsel doküman bulunmamakla birlikte,

projeleri gerçekleştiren yüklenici firmaların verdiği bilgilere göre kısaca projeler ve yüklenici firmalar belirtilmiştir.

·       220 kV Nile River Crossing / Nil Nehri Atlaması - Mısır (STFA Enerkom)
·       230 kV çift devre Panama Channel Crossing / Panama Kanalı Atlaması - Atlama açıklığı 1149 m, atlama direği yüksekliği 146 m - Panama (SAE)
·       500 kV çift devre Yellow River Crossing / Sarı Nehir Atlaması - Atlama açıklığı 1820 m, atlama direği yüksekliği 180 m - Çin (SAE)
·       500 kV Uruguay River Crossing / Uruguay Nehri Atlaması - Brezilya (SAE)









DÜNYADAKİ DİĞER İLETİM HATTI ATLAMALARI





       

           SONSÖZ:
      İncelediğimiz bu konuda bir çıkarım yaparsak en yüksek gerilimli enerji iletim hattı atlamaları  nüfıusun kalabalık olduğu
Çin’dedir.Enerji iletim hatlarını gerilimlerine göre yüksekten düşüğe doğru sıraladık.En sonunda tam bilgi olsun diye dünyadaki
bütün enerji hattı atlamalarını liste halinde verdik.
        


























 

KAYNAKÇA

·     wikipedia.org

·     elektrikport.com

·     nedir.com

·     teias.gov.tr

·     elektroforum.org

 


Yorumlar