Senkron ve Asenkron Makinenin Statorları Karakter Olarak Aynı Mıdır? | Stator Yapıları ve Karşılaştırılması




Buna cevaben evet diyebiliriz. Senkron makine de bir döner alan makinesidir. Statoru yapı ve karakter olarak asenkron makine ile birebirdir. İkisinde de açılmış oluklara düzgün şekilde yerleştirilmiş manyetik alanı yüksek iletkenler vardır. Bu iletkenlerin uçları kısa devre edilerek kutup çiftleri elde edilir. Bu saclar preslenerek oluklara yerleştirilir. Stator ve statorda bulunan çok fazlı endüvi sargısı yapısı asenkron makinedeki gibidir farkı yoktur.

Senkron makinenin stator oluklarına iletkenlerin yerleştirilmesi, bobinajcılık.


Asenkron makine stator yapısı olukları ve yine aynı şekilde yerleştirilmiş gövdeden izole edilmiş iletkenler.


Bu iki makinenin ikisinde de stator sargılarında alternatif gerilim vardır. Hem motor hem generatör olarak çalışırken üzerinde bir alternatif akımdan bahsedebiliriz. Her iki makinede stator gövdesi alüminyum ve pikten yapılmıştır. Silisli sac yalıtımı kolay, isteklere iyi cevap veren, ucuz, hafif olduğu için her iki makine tipinde de kullanılır. Yine aynı şekilde her iki makinede de stator manyetik malzemesinin değişken manyetik akı içinde bulunmasının neden olacağı demir kayıplarını azaltmak için,  yaklaşık 0.5mm kalınlığındaki silisyumlu saçların paketlenmesi ile oluşturulur.


Asenkron makine ile senkron makinenin statorunu ayıran tek özellik, senkron makinede stator manyetik alanı döner alan devrine eşittir fakat asenkron makinelerde stator manyetik alanı döner alan devrinden büyüktür. Yapı, mantık, kullanım, görsel, pratik olarak aynı işlevleri görmektedir. Makinenin asenkron ya da senkron olabilmesi daha çok rotor ile ilgilidir.Her makine çeşidinde stator stabildir farkı ve isimlendirmeyi rotor üstlenir.Her iki makinede de motor olarak çalıştıracaksak statoruna üç faz gerilimi uygularız, generatör olarak çalıştıracaksak statorundan üç faz gerilimi alırız.




İki makinede de stator dış yapısı itibariyle yuvarlaktır içerdeki iletkenleri sarar ve hem darbelere karşı korur hem de açısal olarak düzgün bir gerilim indüklenmesini sağlar.  Her iki makinede de sürtünmeyi azaltmak için iletkenler özenle sarılıp oluklara tam yerleştirilir ve yuvarlak şeklini alır. Yapılan bir yanlış sürtünme oluşturacak vantilasyonu bozacak motora zarar verecektir bu yüzden her iki makinede de geometrik yapısı itibariyle stator aynıdır.                                                      

 

Stator saclarının meydana getirdiği sac paketi eksenel yönde soğumayı kolaylaştırmak için paketlere ayrılır.
Stator sac paketi, stator sargılarını taşıyan ve manyetik akıyı ileten kısımdır. Sacların yüzleri, ince bir yalıtkan lak tabakası ile kaplanır.Bunlar arasında uygun profiller konarak radyal kanallar bırakılır. Kayıpları azaltmak için her iki makine tipinde de saclar çoğu kez tavlanır. Saçlar laklandıktan sonra genellikle 170-360 °C sıcaklıkta fırınlarda kurutulur. Lakların sacın her iki yüzeyinde kullanılması halinde, sac kalınlığı 8-25 µm kadar artar.Özel uygulamalar hariç her iki makinede böyledir ve elzemdir.

Sonuç: Bütün makine tiplerinde stator sabittir.Makinenin tipini rotorun tipi belirler en basitinden buradan anlayabiliriz.Stator her iki makine çeşidinde de istisnai durumlar hariç durağan kısımdır.Yapı olarak her ikisinde de aynıdır.

Yorumlar