Asenkron Motor Kullanım Alanları ve Tipleri


      Asenkron motorlar veya diğer adıyla indüksiyon motorları hayatımızın birçok yerinde kullandığımız ve diğer motorlara nazaran %90 oranında kullanım alanını kaplayan, insan gücünün yerini alan  üst düzey avantajları bulunan elektrik makinasıdır.


ASENKRON MOTOR KULLANIM ALANLARI

1)   A.S. MOTORLAR GENEL KULLANIM ALANLARI

      Asenkron motorlar veya diğer adıyla indüksiyon motorları hayatımızın birçok yerinde kullandığımız ve diğer motorlara nazaran %90 oranında kullanım alanını kaplayan, insan gücünün yerini alan  üst düzey avantajları bulunan elektrik makinasıdır.
      Elektrik gücü günümüzde en çok asenkron motorlar tarafından tüketilmektedir.Bu oran şehir yaşamında %40,sanayisel bölgelerde %80 civarında gezmektedir.Bunun sebebi sanayi bölgelerinde daha fazla güce ihtiyaç duyulduğundan  çoğunlukla 3 fazlı asenkron motorlar kullanılır,şehir yaşamında tek faz kullandığımız ve fazla güce ihtiyaç duymadığımız  için tek fazlı asenkron motorlar kafi düzeydedir.Asenkron motorlar güç gerektiren ve hassas kontrole ihtiyaç duyulmayan uygulamalarda kullanılır.Asenkron motorların bu kadar tercih edilmesinin sebepleri:
ü  En uygun motor türüdür.
ü  Şalterle kumanda edip kullanılabilir.      
ü  Çok düşük güçten çok yüksek güce imalatı vardır.(Her uygulamada kullanılabilir.)
ü  Sürekli ve periyodik bakıma ihtiyaç duymaksızın, üretimine göre 10 yıl ve daha fazla ömüre sahiplerdir.
ü  Fırça bulunmadığı için devre aktif anda ark oluşumu yapmaz ve bunun akabinde yanıcı ve patlayıcı bölgelerde rahatlıkla kullanılabilir.
ü  Devir sayıları yükle doğru orantılı olarak çok değişmez.
ü  Güç elektroniği ile devir kontrolü kolay ve ucuz bir şekilde yapılabilir.
ü  Yüksek momentlidir.
ü  Diğer hız değiştirme teknikleriyle devir sayıları kontrol edilebilir.
ü  Dönme hızında sabitlik yoktur.Asenkrondur.
ü  Belirli şartlarda generatör olarak kullanılabilir.
Asenkron motorları ilk raddede, 1 fazlı ve 3 fazlı asenkron motorlar olarak ikiye ayrıabiliriz.
                                                                                                                                                                                                          
   a)   1 Fazlı Asenkron Motorlar
     Bir fazlı asenkron motorlar daha düşük güç gerektiren (0,18-1,5 kW arası) uygulamalarda ve üç faz beslemesi bulunmayan bölgelerde kullanılır.Genellikle 1 fazlı asenkron motorlar evlerde, çamaşır makinası, eletrik süpürgesi,pompa,buzdolabı,vantilatör,aspiratör,traş makinası,teyp,küçük pompa,klimalarda; sanayi bölgelerinde taşlama,matkap tezgahlarında,hidrolik-pnömatik uygulamalarda,havalandırmada,konveyörlerde ve küçük tezgahlarda kullanılır.


   b)   3 Fazlı Asenkron Motorlar
    Üç fazlı asenkron motorlar daha çok fazlar arası gerilimin yüksek olduğu,güç gerektiren (0.12-3500 kW arası) uygulamalarda,bir anlamda sanayide kullanılır.Genellikle 3 fazlı asenkron motorlar
asansörlerde,konveyör bantlarda,kompresörlerde,püskürtücülerde,vinçlerde,hidroforlarda,kesme tezgahlarında,imalat sanayisinde,pompalarda,torna-freze tezgalarında,preslerde,hidrolik uygulamalarda,zımpara-taşlama uygulamalarında ve hidrolik sistemlerde kullanılır.




2)   A.S. MOTORLARIN VERİMLERİNE GÖRE KULLANIM ALANLARI

  
     İlk olarak günümüz dünyasında enerji her boyutta çok önemli bir mevzudur.EİE’nin yaptığı araştırmalar sonucunda üretilen elektrik enerjisinin %90 kadarı asenkron motorlarda harcanıldığı için asenkron motorlarda yapılacak verimlilik değişimleri bir çok açıdan yarar ve kar sağlayacaktır.EİE’nin yaptığı açıklamada,belirli koşulda,elektrik motorlarında yapılacak verimlilik değişikliğinde enerji tasarrufu 2 KEBAN eşdeğerindedir.Verimlilik; “Şebekeden çekilen güç=Milden alınan güç+Kayıplar” olarak tarif edilebilir.
    Asenkron motorları verimlerine göre sınıflandırmak mümkündür.Asenkron motorlarda kabul görülmüş verim sınıflandırılması şu şekildedir:

    ü  EFF1:  Yüksek Verimli (Özel Koşullarda)
    ü  EFF2:  Düzeltilmiş Orta Verimli (Yüksek Performans)
    ü  EFF3:  Düşük Verimli (Standart Uygulamalarda)

2009’da CEMEP’in aldığı kararla EFF1=IE2 , EFF2=IE1 olmuştur.Standartlarda değişime gidilmiştir.
    Ülkemizde Eff1 Özel koşullarda,Eff2 Yüksek performans gerektiren yerlerde,Eff3 Standart uygulamalarda kullanılmaktadır.Avrupa’da Eff3 yasaklanmış en düşük Eff2 sınıf motor kullanılması tavsiye edilmiştir.Burada tercih yapılırken dikkat edilmesi gereken bir hususta kullanım süresidir.
“7/24 aktif 7,5 kW gücündeki bir motor için, enerji birim fiyatı 20 krş/kWh kabul edilip, Eff1’in Eff2 motora nazaran yıllık enerji tasarrufu ;
Eff2:  7,5/0,87 = 8,62 kW güç harcar ve günde 8,62x24 = 206,9 kWh enerji tüketir
Eff1:  7,5/0,895 = 8,38 kW güç harcar ve günde 8,38x24 = 201,1 kWh enerji tüketir
Eff1,Eff2’ye nazaran 5,8 kWh enerji ve 5,8*0,15 = 1,16 TL para tasarrufu sağlar, yılda tasarruf ise 423 TL olur.
Fakat bir saat çalışsaydı sağlayacağı yıllık tasarruf 17 TL olacaktır.
Dünya çapında 7,5 kW 2 kutuplu Eff2 motorun fiyatı 510TL,Eff1 motorun fiyatı 1250 TL olduğu göz önünde bulundurarak karar vermeliyiz.
     Asenkron motorlar 1,1-90 kW arası güçlerde, 2 ve 4 kutuplu olmak üzere çeşitli hesaplamalar sonucunda Eff1,Eff2 ve Eff3 olarak etikendirilir.
    Verim sadece yüksek verimli motor kullanmakla sağlanmaz.Uygun güçte elektrik motoru seçimi ve en yüksek verim bölgesinde çalıştırılması önemlidir.Motorlar nominal güçte en verimli çalışmak amaçlı tasarlanırlar ve haddinden fazla veya az güçlerde verim düşecektir.Yük değişimine paralel hız kontrol cihazı kullanılmalı, aynı zamanda demeraj anında nominalin 7 katı akım çekeceğinden dur kalk yapmasınıda engeller.
4 kutuplu motor verim değerleri;
eğişik güçlerde asenkron motorların klasmanına göre en düşük verimleri; (Tablo 1)
Kullanılan motor türleri; (Tablo 2)

Maksimum Güç
4 kW
7.5 kW
11 kW
15 kW
EFF1Yüksek Verimli Motor Minimum Verim Yüzdesi
88,3
90,1
91
91,8
EFF2 Standart Verimli Motor Minimum Verim Yüzdesi
84,3
87
88,4
89,4
EFF3 Düşük Verimli Motor Minimum  Verim Yüzdesi
80
83
85
87

Ülke
CEMEP’e Üye Olan Ülkeler
CEMEP Üye Olmayan Ülkeler
Türkiye
EFF1
%7
%6
%7
EFF2
%85
%66
%28
EFF3
%8
%28
%65

3)   KONDANSATÖR UYGULAMALARI VE ÇEŞİTLERİ
     Kondansatörlü uygulamalar bir fazlı asenkron motorda yol verme esnasında kullanılır.Tek fazlı asenkron motor ana ve yardımcı sargılarda oluşur.Yardımcı sargımıza bir kapasitör eklediğimizde,iki sargıdan akım geçirdiğimizde sargılar arası açının yanına bir elektriksel açı meydana gelecek ve rotor dönmeye başlayacaktır.

Kondansatörlü motorları 3 tip halinde sıralayabiliriz;


  1.   ü   Kalkış kondansatörlü,
  2.   ü  Daimi kondansatörlü,
  3.   ü  Çift kondansatörlü.


   a)   Kalkış Kondansatörlü
     Kalkış momenti yüksek tek fazlı uygulamalarda kalkış kondansatörü kullanılmalıdır.Kondansatörle beraber motorda bir döner alan oluşur.Motor devrini yakaladıktan sonra bir merkezkaç anahtarla kondansatör devreden çıkarılır.Bunun amacı kalkış anındaki demeraj akımını azaltmaktır.Kapasitörler gerektiğinde devreden çıkarılmalı ve fazla bekletilmemelidir.Kalkınma momenti büyüktür.Güçlü vantilatör,kompresör,buzdolabı,çamaşır makinası,pompalarda kullanılmaktadır.

Kalkış kondansatörlüde kondansatör devreden çıkarılır.
   b)   Daimi Kondansatörlü
     Yine yukarıda bahsettiğimiz gibi yardımcı sargıya seri bağlanan bir kondansatör yardımıyla motor çalışır fakat burada kondansatör sürekli aktif kalacaktır. Bu tip motorların güç katsayısı yüksek momentleri düşüktür aynı zamanda sessiz çalışırlar.Güç aralığı 120W-3kW arasındadır.Sessiz çalışması istenilen aspiratör ve pompalarda kullanılmaktadır.

Kondansatör daimidir ve motor çalıştığı sürece aktif olacaktır.

   c)   Çift (İkili) Kondansatörlü
    Çift kondansatörlü motor, diğer iki uygulamanın komplike bir şekilde karşımıza çıkmasıdır.Sargıya bağlı 2 tane kondansatör vardır.Birisi daimiyken diğeri bir süre sonra devreden çıkarılır.Hiç bir farkı yoktur.Bir sürü sonra devreden çıkan kondansatör kalkışı sağlar çünkü momenti arttır.Kondansatörün devreden çıkarılması gerekir çünkü zamanla kapasitesini 5-10 arasında katlayacaktır.Devir yönü değiştirileceği durumlarda fazlardan birisini yönü değiştirilebilir ve kolay kumanda edilir.Anlaşılağı üzere düşük gürültü yüksek moment sağlar ve üfleyici,kompresör,pompa gibi yerlerde kullanılır.
İlk kondansatör devreden çıkar,ikinci kondansatör daimidir.
 Kondansatör bağlantı şekillerine göre sınıflandırmaya tabii tutulmuşlardır.
4)   SON SÖZ (ÖZET)
     Asenkron motorlar en çok kullanılan motor tipidir.Asenkron motorların kullanım alanları ihtiyaç doğrultusunda ve trifaze/monofaze( yada buna yakın sanayi/ev )olarak ikiye ayrılır.3 ~ yüksek güçte ve fazlar arası gerilimin yüksek olduğu yerlerde,1 ~ düşük güçlü uygulamalarda kullanılır.Kullanıma en uygun motor türüdür ve ucuzdur.Rağbet çok olduğu için en ufak bir verim kalkınma olacak ve işi siyasi boyutlara taşıyacaktır.O yüzden direk verimi incelemeye koyulduk.
     İndüksiyon motorlarında doğrusallık olmadığı için şebekeden çekilen gücün bir kısmı ısıya dönüşüyor karşımıza bir kayıp olarak çıkıyor.En iyi şekilde tasarlanıp ,kullanım anında en makbul teknikle kullanıldığında en yüksek verimi görüyor hem daha az güç kullanıyor hem de ömürleri uzun oluyor.Eff kabul görülmüş standartlarında 1,2,3 şeklinde “verim açısından” bir insana kıyasla genç,orta yaşlı ve yaşlı olarak sınıflandırılıyor.Sürekli kullanımda yaklaşık 2-3 sene de kendini tipatir ediyor ve enerji fakirliğinden kurtarıyor.
     Son raddede bir fazlı motora kondansatör ile yol vermeyi inceledik.Bu alanda yine kalkış akımını düşürmek ve verimlilik sağlamak için çeşitli uygulamaları izledik.Yüksek akım I2xR’den kayıp demektir.Bunun için bilgiiler,tahminler doğrultusunda çeşitli uygulamalarla kayıp denilen çirkin faktörden kurtulmak için çeşitli yollar aranmış buna ulaştık.
    Velhasl-ı kelam kanımca bir anlam bütünlüğü kurmak gerekirse şayet hepsinin sonu verimliliğe çıkıyor.Zaman –güç ve bilgi/mantık ikilisini harmanlayıp, güç tasarrufu sağlamanın bize büyük getirileri olacaktır.Bunun için “Bilgi zaman mantık içinde devasa köprüdür” mottosuyla verim konusunda merdivenleri tırmanmak enerji sektöründe ve siyasi anlamda bizi hep en üste taşıyacaktır.Bu çok önemsiz gibi görünsede enerjiyi %90 oranında harcayan asenkron motorları dize getirmekle olacaktır.Bunlar bir demagoji olarak algınlanmayıp,spekülasyon olarak kalmaması ve uzun vadede karşımıza rakamsal verilerle çıkması biz ve bizim gibiler için en büyük görev ve temennidir.
                                                             


Kaynakça
·         Forum.donanimhaber.com
·         1volt1amper.com
·         Elektrikport.com
·         Teknomotor.com
·         Kontrolkalemi.com
·         İnverter-plc.com
·         Etmd.org
·         Emo.org.tr
·         Elektrikce.com
·         Frmtr.com
·         Hmogb.meb.gov.tr
·         Abs.mehmetakif.edu.tr
·         Voltimum.com
·         Elkmotor.com
·         Pompaakademisi.com
·         3electrotech.com
·         Siemens.com
·         Eie.gov.tr
·         Sumeendustri.com
·         Deneysan.com
·         Orjinalelektrik.com.tr
·         Eee.ktu.edu.tr
·         Ktemb.com
·         Tr.scribd.com
·         Alsenas.com
·         Kocaeli.edu.tr
·         Elektrikbilgisi.com
·         Elektrikrehberiniz.com
·         Genelmotor.com
·         Elektrikde.com


Yorumlar